2014. szeptember 27., szombat

Pótlótúra őszi kikericsek között a Bükkben

Szakasz: Bánkút - Bélapátfalva (23. sz. túra, OKT 233, OKT 234)
Időpont: 2014. szeptember 27.
Résztvevők: Sz. Kis Ági, és Sz. Kis Laci.
Táv: 21,8km. A menetidő 8:40 volt.
Emelkedés 580 m.

Kislacinak volt csak pótlás. 2013. március 9-én nagy csapattal bejártuk már ezt a szakaszt azon az emlékezetes túrán, ahol Kislaci a lefagyott út és a hó miatt visszafordult, és a 2014-es naptárban januárhoz került az a kép, ahol Mariann éppen beszakadt a hóba.
Mint már bejárt szakasz, nem néztem meg előre a szintet, a metszetet. Hiba volt. Arra emlékeztem, hogy gerincen vezető, hosszú út, a végén sok ereszkedéssel.

Nagyon jó időpontot választottunk, igazi vénasszonyok nyara nap volt. Bánkúti síháztól indultunk, pecsételni nem is kellett, mert mindkettőnknek volt már ilyen pecsétje.
Arra gondoltunk ebben a szép időben megnézünk minden nevezetes „követ”, úgy mint a Három-kő, a Tar-kő, az Őr-kő és a Pes-kő.

Itt szakadt be Mariann a 2013-as túrán

A Három-kőhöz és a Tar-kőhöz 100-300 m-es kitérők vittek.  A kilátás az őszi napfényben gyönyörű volt. A Bükk ott feküdt a lábunk előtt. Álldogáltunk, nézelődtünk, leültünk és gyönyörködtünk. Egy ismeretlen fiatalember közben azt telefonálta valakinek: „az ország legszebb pontján állok”. Egyetértettem vele.

Kilátás a Három-kőről

A tar-kői kitérő után meglepettem tapasztaltam, hogy milyen sok az emelkedő és mennyire nem akarunk elérni az út felét jelentő Cserepeskői-barlanghoz, ahová az ebédet terveztük.
Mikor kiértünk arra a harántoló ösvényre, amelyről az előző túrán megállapítottuk, hogy biztosan nagyon szép kilátás lehet, ha nincs pára, leültünk megettük a szendvicsünket. Közben elbeszélgettünk egy nyugdíjas házaspárral, Akikkel már harmadszor futottunk össze. A környéken van hétvégi házuk, kb. 30! km-es szakaszokat járnak be, és úgy ismerik a környéket, mint a tenyerüket. Sorolták a gerincek, völgyek, hegyek, ösvények, patakok, források, kövek nevét.

Kilátás a harántoló ösvényről
Végre elérkezett a Cserepeskői-barlang, ahol a pecsét fenn, a barlang bejáratánál van. Nem nagyon kívántam a felkapaszkodást, de Kislaci rám nézett és azt mondta: „Ágikám, mindig te szoktál nekem pecsételni". Mentem és pecsételtem.

Valahol a Cserepeskői-barlang után
Elhagyott mészégető
A hátralévő 10 km-en mentünk le és fel, kiálló köveken, sziklákon, erdei ösvényen, nem vágtuk le azt a kettő km-t, amit a tavaszi túrán még megengedtünk magunknak. Kihagytuk az Őr-követ és a Pes-követ egyaránt. Kicsit megálltunk a katona síroknál. Volt még hegymenet, de aztán elkezdődött az ereszkedés.
A Szomjas Csuka vendéglőtől mentünk leszegett fejjel és már csak a kocsira tudtunk gondolni, ahol levehetjük a bakancsokat.
A kéktúra egyik legszebb, de az egyik legnehezebb szakaszát tettük meg. A 2013-as havas küzdelem annyira lefoglalta az akkori teljes élményt, hogy a további nehézségek teljesen kiestek a fejemből. A mostani bejárás sokkal nehezebb lett, mint amire számítottam.
Az biztos, hogy aki akarja látni a Bükk hegységet teljes szépségében, az jöjjön ide vissza. Számtalan kisebb körtúrát, lehet itt megtenni, tanösvényeket lehet bejárni. Én eljövök vele.

Ágota

Unknown írta...

Én úgy néztem, hogy Bánkút tömegközlekedéssel egyáltalán nem közelíthető meg. (Persze lehet, hogy tévedek) Így, hogy ketten voltatok, hogy oldottátok meg a logisztikát?